صرافی های رمزنگاری متمرکز در مقابل. صرافی های غیرمتمرکز
نوشته شده توسط : Mihayloo

Defi vs Cefi

برای افراد ناآشنا، کریپتو می تواند به اندازه کافی پیچیده باشد بدون اینکه نگران متمرکز بودن یا نبودن یک صرافی باشند. به عنوان مثال، برای افرادی که عادت به معامله با ارزهای سخت و سهام داشتند، تلاش برای درک اینکه چگونه یک توکن مانند بیت کوین بر روی یک پروتکل بلاک چین عمل می کند، بدون نیاز به فکر کردن در مورد اینکه آیا پلتفرمی که برای خرید آن استفاده می کنند، مدیر اجرایی دارد یا خیر، به اندازه کافی یک ذهن گردان است. و دفتر مرکزی یا نه.

اما هرچه به سمت حفره خرگوش کریپتو حرکت کنید، بیشتر متوجه خواهید شد که واقعا مهم است که یک صرافی متمرکز (CEX) یا یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) را انتخاب کنید.

Crypto در سال 2009 با انتشار کتاب سفید بیت کوین متولد شد، اما تا سال 2014 بود که شرکت ها و افراد شروع به بررسی ایده ایجاد DEX کردند. مسلماً چندین سال طول کشید تا DEX ها به آنچه اکنون هستند تبدیل شوند. اما همین کافی است که بگوییم که جوامع کریپتو مایل به ایجاد DEX بودند زیرا می‌خواستند سکه‌های غیرمتمرکز خود را با عملکردهای کلیدی یک صرافی تطبیق دهند – بدون اینکه نیازی به وارد کردن کسب‌وکارهای آجری به این معادله باشند.

صرافی متمرکز چیست؟

اکثر مردم موافقند که صرافی‌های کریپتو چهار کارکرد اصلی دارند:

  • سپرده های سرمایه
  • سفارش پخش
  • تطبیق سفارش
  • تبادل توکن

به‌عنوان نهادهای نگهبانی با ثبت کسب‌وکار، که اغلب از مقررات قانونی پیروی می‌کنند - از جمله مقررات مربوط به بخش مالی - CEXها تلاش می‌کنند تا دروازه‌ای به دنیای رمزارز برای کسانی که می‌خواهند اساساً برخی از BTC یا آلت‌کوین‌ها را زمانی که قیمت‌ها پایین هستند، فراهم کنند. وقتی بازارها بالا رفت، آنها را بفروشید.

در حالت ایده‌آل، چنین ارگانی در برابر تنظیم‌کننده‌های دولتی پاسخگو است، نظارت بر مشتری مشتری خود را (KYC) انجام می‌دهد و تراکنش‌های مشکوک را برای تخلفات احتمالی پولشویی علامت‌گذاری می‌کند، و ذخایر قابل‌توجهی از توکن و فیات برای خود دارد. پلتفرم‌های بزرگ‌تر نیز ممکن است در برابر خطر رویدادهای هک بیمه شوند.

آن‌ها معمولاً یک خط راهنمای مشتری، دستیاران چت بات، شماره‌های ثبت کسب‌وکار و دفاتر واقعی دارند – برخی از آنها خدمات مشتری رو در رو برای افرادی ارائه می‌دهند که ترجیح می‌دهند با یک فرد واقعی در مورد سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری خود صحبت کنند.

آنها همچنین تمام عملکردهای اصلی فوق الذکر را از طریق پلتفرم های خود متمرکز می کنند.

اگر کریپتو خود را در کیف پول‌هایی که ارائه می‌کنند نگه دارید، سکه‌های شما یا در کیف پول‌های داغ (تجاری، آنلاین) یا کیف‌های سرد (ذخیره‌سازی، آفلاین) آنها ذخیره می‌شوند.

آنها در بیشتر مواقع پول خود را با شارژ هزینه های معامله هر بار که تجارت یا انتقال می کنید ، می گیرند.

اگر فکر می کنید این هزینه ها خیلی شیب دار است یا فکر می کنید که تمام نکته رمزنگاری این است که از نوع نظارت متمرکز و بزرگ برادر که ممکن است با یک بانک Tradfi تجربه کنید ، جلوگیری کنید ، احتمال دارد که شما فکر کرده باشید که سوئیچ DEX را ایجاد کرده اید.

مزایای استفاده از CEX چیست؟

cexes برای استفاده گران است و ممکن است خلاف روح فناوری blockchain باشد ، اما آنها دارای مزایای کلیدی هستند ، یعنی موارد زیر:

تازگی

CEX بزرگ پول خود را از داشتن فیات و دارایی کافی در ذخیره می کند تا به شما اجازه دهد سپرده های فوری و برداشت ها را انجام دهید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید BTC خود را برای USD مبادله کنید ، انتظار دارید که بتوانید این کار را در چند ثانیه با CEX انجام دهید ... یا رسم خود را به جای دیگری می برید.

برخی معتقدند نقدینگی یک کارت ترامپ CEX است-و به همین دلیل آنها تلاش زیادی را برای ارائه همه نقدینگی با سرعت بالا که ممکن است نیاز داشته باشند ، تلاش می کنند.

امنیت

اگرچه هک های مشهور زمانی در دنیای رمزنگاری رایج بودند ، اما به نظر می رسد که بسیاری از مبادلات بزرگتر سرانجام درس خود را یاد می گیرند. اگرچه مطمئناً درست است که مبادلات قبلاً دارای سیستم های امنیتی تقریباً خنده دار بودند ، اما در بیشتر موارد دیگر صادق نیست.

به همین ترتیب ، تعداد هک های اجرا شده در مبادلات بزرگتر رمزنگاری در سالهای اخیر کاهش یافته است. بسیاری از آنها همچنین بیمه نامه های گران قیمت را در نظر می گیرند که به مشتریان امکان می دهد در صورت نقض امنیتی ، برخی یا تمام بودجه از دست رفته خود را بازپرداخت کنند.

مقررات

در بسیاری از کشورها ، صرافی های رمزنگاری باید برای مجوزهای عملیاتی اقدام کنند و ثبات و صلاحیت آنها را در تنظیم کننده های مالی اثبات کنند. همین تنظیم کننده ها مشتاق هستند که رمزنگاری را تحت همان نوع چتر نظارتی قرار دهند ، همانطور که برای موسسات TradFI مانند بانک ها وجود دارد.

به این ترتیب ، آنها برای معاملات نامنظم کنترل می شوند و باید اقدامات حفاظت از سرمایه گذار را اجرا کنند. آنها همچنین باید اعلان های ریسک را در مورد ماهیت غیر برگشت پذیر معاملات در اختیار مشتریان قرار دهند و دستورات دولت را رعایت کنند. اگر اطمینان حاصل کنید که عملیات مالی شما در بالا انجام شده و استانداردهای مربوط به انطباق را رعایت کنید ، ممکن است CEX برای شما باشد.

آسان برای استفاده

برای اکثر مردم، این بزرگ ترین چیز است. ایجاد رابط‌های کاربرپسند که حتی مادربزرگ شما می‌تواند آن را راه‌اندازی کند، اولویت CEX است. و از آنجایی که سفارش‌ها و نگهبانی همه بر روی پلتفرم‌های آنها متمرکز است، به شما اجازه می‌دهند معاملات خود را در چند ثانیه انجام دهید. مطمئناً، شما برای این امتیاز بیشتر هزینه می‌کنید، اما اگر فقط می‌خواهید مقداری بیت کوین سریع بخرید و به چیزهای دیگری اهمیت نمی‌دهید، CEX معمولاً شما را تحت پوشش قرار می‌دهد.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

به زبان ساده (شاید بیش از حد)، یک DEX می تواند مانند روشن کردن تنظیمات پیشرفته در یک برنامه باشد. این برنامه (CEX در این استعاره) برای پاسخگویی به نیازهای معمولی ترین کاربرانی که نمی توانند بیش از حد فکر و تعامل با تلفن خود را اذیت کنند، تنظیم شده است. اما به محض اینکه تنظیمات را شروع کنید و کنترل دستی را در دست بگیرید، همه چیز پیچیده می شود - اگر گاهی اوقات بهتر باشد.

یک DEX شما را مسئول توکن‌ها یا فیات خود می‌کند و به شما امکان می‌دهد مستقیماً عملکردها را در شبکه بلاک چین اجرا کنید. آنها توپی مرکزی چرخ را حذف می کنند تا تنها نقطه خرابی وجود نداشته باشد.

اینجا KYC وجود ندارد. و وقتی نوبت به قیمت‌ها می‌رسد، DEX معمولاً از فناوری بازارساز خودکار استفاده می‌کند که نیاز به یک بدنه واسطه را که قیمت سکه‌ها را تنظیم می‌کند، از بین می‌برد. الگوریتم ها – به جای کارمندان – نحوه عملکرد همه چیز را دیکته می کنند.

شما همچنین باید مسئولیت کلیدهای خصوصی خود را بر عهده بگیرید. یک CEX معمولاً این کار را درست مانند یک بانک مدیریت پین شما انجام می دهد. اگر آن را فراموش کردید، می توانید به سادگی از CEX بخواهید یک مورد جدید برای شما ارسال کند یا آن را بازنشانی کنید. اگر از DEX استفاده می‌کنید و کلیدهای خصوصی خود را گم می‌کنید، وجوه شما برای همیشه غیرقابل برگشت خواهد بود.

مزایای استفاده از DEX چیست؟

احتمالاً DEX ها می توانند مزایای زیر را برای کاربران خود به ارمغان بیاورند:

مناسب تر برای توکن های غیرمتمرکز

کریپتو بر روی پروتکل‌های بلاک چین غیرمتمرکز اجرا می‌شود، بنابراین مدت‌ها طنز است که تجارت آن‌ها به سازمان‌های متمرکزی که دسترسی مستقیم به بلاک چین را محدود می‌کنند، محدود می‌شود. اگر سکه‌های غیرمتمرکز و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) مورد شماست، چرا می‌خواهید چیزی شبیه به یک بانک تجاری یا صرافی را در تصویر وارد کنید؟

بدون KYC

چیزی که دولت‌ها در مورد رمزارز کمتر دوست دارند، عناصر ناشناس است: کیف پول‌های ناشناس، تراکنش‌های ناشناس - و صرافی‌هایی که به کاربران اجازه می‌دهند تحت رادار کار کنند. طرفداران کریپتو ادعا می کنند که اینترنت به یک ارز بومی نیاز دارد، و ارزی که حقوق دولت ها برای نظارت، مسدود کردن یا مسدود کردن تراکنش ها را از بین ببرد. ممکن است برای برخی کمی آنارشیک یا آرمان‌شهر به نظر برسد، اما برخی دیگر این واقعیت را دوست دارند که DEXها از کاربران نمی‌خواهند خودشان را ثابت کنند و سلفی‌ها و کپی‌هایی از اسنادی مانند پاسپورت‌ها را به شرکت‌های غول فناوری بدون چهره ارسال کنند.

گزینه های خود حضانت

"نه کلیدهای شما، نه سکه های شما" فریاد جنگی آشنای آنتونیو پمپلیانو پادکست ارزهای دیجیتال است. اگر کلیدهای خصوصی خود را کنترل نکنید، نمی توانید سرپرستی خود را بر عهده بگیرید. توکن های شما ممکن است در کیف پولی قرار داشته باشند که به جزئیات ورود و رمز عبور شما در CEX متصل است، اما - مانند یک بانک - وجوهی که دارید در واقع در اختیار شما نیست. آیا به خود اعتماد دارید که مراقب دارایی های خود یا یک شرکت فناوری هستید؟پاسخ به احتمال زیاد تعیین خواهد کرد که آیا از DEX استفاده خواهید کرد یا خیر.

هزینه های کمتر

از آنجایی که از نظر تئوری هیچ واسطه ای برای پرداخت با DEX وجود ندارد، لازم نیست نگران سود نهایی پلتفرم باشید. در نهایت، اگر یک CEX برای مدت طولانی بی‌سود شود، از بین می‌رود. با DEX، هزینه ها اغلب می تواند بسیار کمتر باشد. گاهی اوقات مشکل نقدینگی به این معنی است که DEX ها باید با ارائه دهندگان نقدینگی متحد شوند - عاملی که در واقع می تواند کارمزدها را افزایش دهد. اما در بیشتر موارد، فقدان یک واسطه در بسیاری از موارد به کاهش هزینه‌های معامله‌گران کمک می‌کند.

انتخاب گسترده تری از توکن ها

CEX ها برای همیشه سکه ها را فهرست کرده و از فهرست حذف می کنند - اغلب به دلیل مقررات. به عنوان مثال، در ژاپن، تنظیم‌کننده‌ها سکه‌ها را تأیید یا رد می‌کنند، عاملی که منجر به انتخاب بسیار محدودی از توکن‌ها در پلتفرم‌های معاملاتی متمرکز می‌شود. اگر یک توکن بی مزه باشد، CEX ها چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند - و اغلب دارای شوراهای فهرست نویسی هستند که روزها یا هفته ها را صرف فهرست کردن برنامه ها با یک شانه دندانه ریز می کنند. این می تواند ایمنی بیشتری را برای کاربران تضمین کند، اما همچنین می تواند مانع از توانایی شما در انتخاب خود در این زمینه شود. DEXها مسئولیت را در دستان شما قرار می دهند و دوباره فرآیند را غیرمتمرکز می کنند.

بنابراین کدام یک برای من بهترین است؟

خیلی خوب است که با یک پاسخ سریع و آسان به پایان برسانیم، اما همانطور که در مورد بیشتر چیزهای مرتبط با رمزنگاری وجود دارد، پاسخ این است: پیچیده است.

در اصل ، چه CEX یا DEX را انتخاب کنید فقط به نیازهای شما بستگی دارد: آیا شما می خواهید یک سیستم آسان و بدون سر و صدا داشته باشید ، یا گزینه های پیشرفته و استقلال بیشتر را ترجیح می دهید؟

Crypto از بسیاری جهات تفرقه آور است ، و انتخاب استفاده از CEX یا DEX به ناچار شما را در یک طرف حصار یا طرف دیگر قرار می دهد - حتی اگر علاقه کمی به بحث و جدال CEX در مقابل Dex داشته باشید.

اگر فکر می کنید کارهای بهتری با وقت خود نسبت به سر و صدا در مورد الگوریتم ها ، شبکه های blockchain و مدیریت کلید خصوصی دارید ، از CEX بزرگ و معتبر استفاده کنید. اما اگر می خواهید سطح عمیق تری بر نحوه تجارت خود کنترل کنید و می خواهید راهی برای کاهش هزینه های معاملات خود کشف کنید ، شاید یک DEX ارزش جستجو داشته باشد.

محتوای مالی حمایت مالی

آخرین مقالات

US Dollar, FX Empire

پیش بینی USD/JPY - دلار آمریکا کمی در برابر ین ژاپنی بازیابی شد

نقره بیش از 24 دلار به امید امید به چین حرکت کرد

EUR/USD

شرکت های یورو/USD در میان افزایش خوش بینی چین

XRP Technical Analysis - FX Empire

پیش بینی قیمت XRP 2023 - Sec V Ripple Case برای تعریف فرود

Gold, FX Empire

پیش بینی قیمت طلا - بازارهای طلا همچنان در یک کانال همچنان به هم می ریزند

ETH and BTC - technical analysis - FX Empire

Eth Bulls برای هدف قرار دادن بازگشت به 1. 250 دلار از یک NASDAQ صعودی

این بخش / صفحه حاوی پیوندهایی به وب سایت های شخص ثالث شرکای برتر ما است که از آنها می توانیم جبران خسارت دریافت کنیم.

تجارت با یک کارگزار تنظیم شده

سلب مسئولیت های مهم محتوای ارائه شده در وب سایت شامل اخبار و نشریات عمومی ، تحلیل شخصی و نظرات ما و محتوای ارائه شده توسط اشخاص ثالث است که فقط برای اهداف آموزشی و تحقیقاتی در نظر گرفته شده است. این امر تشکیل نمی شود ، و نباید به عنوان هرگونه توصیه یا توصیه ای برای انجام هرگونه اقدام ، از جمله انجام هرگونه سرمایه گذاری یا خرید هر محصول ، خوانده شود. هنگام تصمیم گیری مالی ، باید چک های دقیق خود را انجام دهید ، اختیار خود را اعمال کرده و با مشاوران صالح خود مشورت کنید. محتوای وب سایت شخصاً به شما هدایت نمی شود ، و ما وضعیت مالی یا نیازهای شما را در نظر نمی گیریم. اطلاعات موجود در این وب سایت لزوماً در زمان واقعی ارائه نمی شود و لزوماً دقیق نیست. قیمت های ارائه شده در اینجا ممکن است توسط سازندگان بازار ارائه شود و نه از طریق مبادلات. هر تجارت یا تصمیم مالی دیگری که می گیرید باید مسئولیت کامل شما باشد و شما نباید به اطلاعات ارائه شده از طریق وب سایت اعتماد کنید. FX Empire هیچ گونه ضمانتی راجع به هیچ یک از اطلاعات موجود در وب سایت ارائه نمی دهد ، و هیچ مسئولیتی در قبال ضررهای تجاری که ممکن است در نتیجه استفاده از هرگونه اطلاعات موجود در وب سایت متحمل شود ، ندارد. وب سایت ممکن است شامل تبلیغات و سایر مطالب تبلیغاتی باشد، و FX Empire ممکن است در رابطه با محتوا از اشخاص ثالث جبران خسارت دریافت کند. FX Empire هیچ شخص ثالثی را تأیید نمی کند و یا از خدمات شخص ثالث استفاده نمی کند ، و مسئولیت استفاده شما از وب سایت یا خدمات شخص ثالث را بر عهده نمی گیرد. FX Empire و کارمندان ، افسران ، شرکت های تابعه و همکارانش ، مسئولیت پذیر نیستند. آنها مسئولیت هرگونه ضرر یا خسارت ناشی از استفاده شما از وب سایت یا اعتماد به اطلاعات ارائه شده در این وب سایت را بر عهده دارند. سلب مسئولیت ریسک این وب سایت شامل اطلاعاتی در مورد ارزهای رمزنگاری ، قراردادهای اختلاف (CFD) و سایر ابزارهای مالی و کارگزاران ، صرافی ها و سایر نهادها است که در چنین ابزاری تجارت می کنند. هر دو ارز رمزنگاری و CFD ابزارهای پیچیده ای هستند و خطر از دست دادن پول را در معرض خطر بالایی قرار می دهند. شما باید با دقت در نظر بگیرید که آیا این سازها چگونه کار می کنند و آیا می توانید خطر بالایی از دست دادن پول خود را تحمل کنید. شما کاملاً نمی فهمید که چگونه کار می کند و خطرات ناشی از آن چیست.





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: